Dear parents, guardians, and staff, 

Dear members of the school community, 

With this letter we would like to encourage you to join the Friends of WMIS e.V.: Your annual financial contribution and in-kind support help strengthen the school with digital essentials, class materials, class projects, field trips, library support, staff trainings and many more. 

Who are we? 

The Friends of WMIS e.V. is an independent, state-registered volunteer organisation by parents, WMIS staff, and community members. It was created in 2018 to foster educational, interpersonal and infrastructural development at WMIS. Our activities are funded entirely by membership fees, individual and corporate donations and fund-raising events held throughout the school year. Parent support is vital; each contribution, in cash or in kind, furthers our ability to provide a welcoming learning environment in which our children can thrive and live up to our school motto ‘Earth – Arts – Action’. 

Why join? 

As a state school, funding at WMIS for curriculum-related and material improvements is sometimes 

limited. Funding, however, is needed to ensure the quality of bilingual education and provide the many opportunities to the benefit of our children. You will be joining a growing community. Already more than half of all WMIS families contribute to the Friends, raising over 25,000 EUR for essential projects annually. You also support our ability to act in solidarity with our Kids in Need. Stay tuned to our recent projects and initiatives at www.friendsofwmis.de. 

Recent highlights, activities & purchases include the following: 

  • Run2Read fundraiser for library infrastructure and books (7.500 EUR) 
  • Acquisition of a Grant from Bayer Science Foundation for “Discovering the Senses” project (1.100 EUR) 
  • Acquisition of Community Development Grants for the school garden (2.900 EUR) 
  • Funding of GEV and class email distribution lists (140 EUR p.a.) 
  • Purchase of a stage, shadow theatre, music room acoustics (6.500 EUR) 
  • Set-up and management of WMIS Online Shop, Production of yearbooks and event management in cooperation with GEV  
  • Acting as trustee for the school’s education budget that has funded all consumables, classroom projects and equipment for the past two schoolyears (totalling 21.000 EUR) 

Glimpse into the new school year:  

We are looking ahead to financing a set of tablet computers for weekly digital lessons for all classes (6.000 EUR) plus we are proud to make a new cooperation with “Tanz ist Klasse” from the State Ballet Company/ Staatsballett Berlin possible (3.000 EUR). 

You may suggest cooperation projects and fundraising opportunities or can mobilise in-kind     donations? Please contact us at any time! 

Donation receipts 

For a membership contribution or one-off donation of up to 300 EUR (per fiscal year), you can hand in your bank statement or a bank transfer confirmation together with a copy of Vereinfachter Zuwendungsnachweis (cf. our website) as part of your tax declaration. For contributions over 300 EUR, we will send you a donation receipt. 

Thank you for your support! 


Liebe Eltern, Erziehungsberechtigte, liebes Kollegium, 

Liebe Mitglieder der Schulgemeinschaft, 

Mit diesem Brief möchten wir Sie ermutigen, sich den Friends of WMIS e.V. anzuschließen: Ihr jährlicher finanzieller Beitrag und Ihre Sachleistungen tragen dazu bei, die Schule mit digitalen Ressourcen, Unterrichtsmaterialien, Klassenprojekten, Exkursionen, Bibliotheksunterstützung, Mitarbeiterschulungen und vielem mehr zu stärken. 

Wer sind wir? 

Die Freunde von WMIS e.V. sind eine unabhängige, staatlich registrierte Freiwilligenorganisation von Eltern, WMIS-Mitarbeiter*innen sowie anderen Unterstützer*innen aus dem Schulumfeld. Sie wurde 2018 gegründet, um die pädagogische, zwischenmenschliche und infrastrukturelle Entwicklung an der WMIS zu fördern. Unsere Aktivitäten finanzieren sich ausschließlich aus Mitgliedsbeiträgen, Einzel- und Firmenspenden und Spendenaktionen, die während des gesamten Schuljahres stattfinden. Die Unterstützung durch die Eltern ist von entscheidender Bedeutung. Jeder Beitrag, in Form von Geld- oder Sachleistungen, trägt dazu bei, eine einladende Lernumgebung zu schaffen, in der sich unsere Kinder entfalten und unserem Schulmotto “Earth – Arts – Action” gerecht werden können. 

Warum mitmachen? 

Als staatliche Schule ist die Förderung von lehrplanbezogenen und materiellen Verbesserungen an der WMIS manchmal begrenzt. Es sind jedoch Finanzmittel erforderlich, um die Qualität des zweisprachigen Unterrichts zu gewährleisten und die vielen Möglichkeiten zum Wohle unserer Kinder zu bieten. Sie werden einer wachsenden Gemeinschaft beitreten. Bereits mehr als die Hälfte aller WMIS-Familien spenden zu den Freunden und sammeln jährlich über 25.000 EUR für wichtige Projekte. Sie unterstützen auch unsere Fähigkeit, solidarisch mit unseren Kids in Need zu handeln. Informieren Sie sich zu unseren jüngsten Projekten und Initiativen unter www.friendsofwmis.de. 

Zu den jüngsten Highlights, Aktivitäten und Beschaffungen gehören die folgenden: 

  • Run2Read Spendenaktion für Bibliotheksinfrastruktur und Bücher (7.500 EUR) 
  • Einwerbung einer Zuwendung der Bayer Science Foundation –”Discovering the Senses” Projekt (1.100 EUR) 
  • Einwerbung einer Zuwendung der Bezirksregierung für den Schulgarten (2.900 EUR) 
  • Finanzierung von GEV- und Klassen-E-Mail-Verteilern (140 EUR p.a.) 
  • Anschaffung einer Bühne, eines Schattentheaters, akustische Verbesserung Musikraum (6.500 EUR) 
  • Aufbau und Verwaltung des WMIS Online Shops, Erstellung von Jahrbüchern und Eventmanagement in Kooperation mit GEV  
  • Treuhänder für das Bildungsbudget der Schule, das in den letzten zwei Schuljahren alle Verbrauchsmaterialien, Unterrichtsprojekte und Geräte finanziert hat (insgesamt 21.000 EUR) 

Ein Blick ins neue Schuljahr: Wir freuen uns auf die Finanzierung einer Reihe von Tablets für wöchentlichen digitalen Unterricht für alle Klassen (6.000 EUR) und sind stolz darauf, eine neue Kooperation mit “Tanz ist Klasse” vom Staatsballett Berlin (3.000 EUR) zu ermöglichen. 

Sie können Kooperationsprojekte und Fundraising-Möglichkeiten vorschlagen oder Sachspenden mobilisieren? Bitte kontaktieren Sie uns jederzeit! 

Spendenquittungen: Für einen Mitgliedsbeitrag oder eine einmalige Spende von bis zu 300 EUR (pro Geschäftsjahr) können Sie Ihren Kontoauszug oder eine Überweisungsbestätigung zusammen mit einer Kopie des Vereinfachten Zuwendungsnachweises (vgl. unsere Website) als Teil Ihrer Steuererklärung einreichen. Für Beiträge über 300 EUR senden wir Ihnen eine Spendenquittung zu. 

Vielen Dank für Ihre Unterstützung! 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

de_DEDeutsch